🟡با پیشرفت فناوری، رباتها به یکی از عوامل کلیدی در تحول آموزش و مدارس آینده تبدیل شدهاند. رباتها میتوانند نقشهای متنوعی در کلاسهای درس ایفا کنند؛ از معلمان هوشمند گرفته تا دستیاران آموزشی.
🟡 آنها با بهرهگیری از هوش مصنوعی قادرند آموزش را شخصیسازی کنند و متناسب با سطح یادگیری هر دانشآموز، مطالب را تنظیم نمایند.
🟡رباتها میتوانند پاسخگوی دائمی سوالات دانشآموزان باشند، آنها را در تمرینهای علمی و ریاضی راهنمایی کنند و حتی در یادگیری زبانهای خارجی کمکرسان باشند. همچنین با استفاده از واقعیت مجازی و رباتهای تعاملی، کلاسهای درس به محیطهایی جذاب و خلاقانه تبدیل خواهند شد.
🟡در مدارس آینده، رباتها میتوانند نقش مشاور را هم بر عهده بگیرند و با تحلیل رفتار دانشآموزان، مشکلات احتمالی مانند اضطراب، افت تحصیلی یا بیانگیزگی را شناسایی کرده و به معلمان گزارش دهند. این ابزارها همچنین امکان یادگیری از راه دور را نیز به شکلی مؤثر و تعاملی فراهم میکنند.
🟡از طرف دیگر، استفاده از رباتها نیاز به آموزش معلمان برای کار با این فناوریها را نیز ضروری میسازد. اگر به درستی از رباتها استفاده شود، میتوان به افزایش کیفیت آموزش، کاهش نابرابریهای آموزشی و آمادگی بهتر نسل آینده برای دنیای دیجیتال امیدوار بود.